Voorbeeld van een voertuig met organische vormen.
maandag 23 april 2012
Beeldende Vorming 3D-les
Wij hadden als opdracht gekregen om een 2d en 3d les te maken voor beeldende vorming. De les is bedoeld voor groep 6. Voor de 3d les hadden wij bedacht om een voertuig te laten maken. Het is de bedoeling dat de kinderen het voertuig van kosteloos materiaal wordt gemaakt. Dit houdt in dat je een week van tevoren duidelijk moet aangeven dat de kinderen lege melkpakken, wc-rollen, plastic en nog veel meer kosteloos materiaal mee moeten nemen, dit is van belang voor een goede organisatie. Het lesdoel is: aan het einde van de les hebben de kinderen een voertuig naar keuze gemaakt waar organische vormen in zijn verwerkt en een poppetje van 10 cm in past. De kinderen moeten dus een techniek gaan bepalen dat er organische vormen in zitten en dat er een poppetje van 10 cm in past. Het voertuig moet dus een inhoud krijgen, met een dak, twee zijkanten en een onderkant. Het voertuig moet ook wieltjes hebben , omdat ze het voertuig zo ver mogelijk moeten laten rijden. De kinderen moeten het poppetje hebben.Welk voertuig de kinderen mogen maken mogen ze zelf weten, dit kan een vliegtuig, auto, boot, trein, fiets of brommer zijn. Als introductie kan je met de kinderen een woordweb over voertuigen maken ter inspiratie. Je moet in de introductie ook ervoor zorgen dat je voorbeelden bij je heb van wat nu organische vormen zijn. En je moet ook poppetjes van 10 cm meenemen zodat de kinderen kunnen passen of het poppetjes wel in hun gemaakte voertuig past. Bij de inleiding laat je dus een plaatje zien van organische vormen, maak je een woordweb over voertuigen en staat al het materiaal wat nodig is al klaar. Bij de inleiding laat je ook nog zien wat je zelf heb gemaakt. Dan kunnen de kinderen in levende lijven zien wat de bedoeling is. Dit voorbeeld blijf ook gedurende de les op het bureau van de juf staan. Tijdens de uitwerkingsfase loop je al leerkracht rond, om hier en daar te helpen met de technieken, bijvoorbeeld hoe je handig karton kan vouwen. Ook ga je vragen waarom de leerlingen voor een bepaalde aanpak hebben gekozen en of dit handig is. Aan het eind van de les doen de kinderen een wedstrijdje met de autos. welke komt het verste? In de afsluiting zorg je ervoor dat alles helemaal opgeruimd is en zet je alle voertuigen leuk bij elkaar neer ergens in de klas. Dan kunnen de kinderen hun voertuig zien en laten zien aan anderen. Dit was onze 3d les voor beeldende vorming.
Voorbeeld van een voertuig met organische vormen.
Voorbeeld van een voertuig met organische vormen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten